De bekende slogan “Speel Bewust, 18+” slaat op alle leeftijdsgroepen, terwijl de slogan “Voorkom Spijt, Stop op Tijd 18+” op alle leeftijden slaat. De drie brancheverenigingen voor kansspelen: NOGA, VAN Kansspelen en VNLOK zijn de achterban van het nieuwe motto. Ze zijn allemaal tot dezelfde conclusie gekomen over deze nieuwe slogan.
Er waren nog een paar slogans die werden voorgesteld. Volgens het Trimbos-instituut “beperk je inleg, ken je grens, 18+”, maar volgens de betrokken partijen was deze slagzin niet genoeg gepakt.
Als het gaat om financiële producten, “Let op! Geld lenen Geld”, “Roken is dodelijk kost” als het gaat om tabaksproducten, en “Geen 18, no alcohol” en “Drink with mate” als het gaat om alcohol-bevattende producten zijn allemaal toepasselijke slogans.
Volgens enkele kamerleden was het oude motto van gokproducts aan een rebranding toe, zelfs met het oog op de nieuwe natte kansspelen aan de horizon. In zekere zin is dit ook een goede zaak. Door de populariteit van Twitch casino-streamers zijn veel jongere mensen steeds meer geïnteresseerd in online gokken. Sommige mensen zien deze activiteit als een eenvoudige manier om in korte tijd en met weinig moeite veel geld te verdienen. De negatieve gevolgen van (online) gokken zijn voor jongeren natuurlijk overduidelijk, net als de brancheverenigingen.
Ondertussen worden er casinospellen gestreamd op Twitch. Het is echter geen feit dat miljoenen kinderen onder de 18 de streams hebben bekeken. Op dit moment weten ze net zoveel als wij over de nieuwste online casinospellen, zo niet meer.
De drie verschillende brancheverenigingen die zich bezig houden met het denken van de nieuwe slogan Minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, om de nieuwe slogan werking snel in te treden. Dit komt omdat ze vinden dat ze zo snel mogelijk moeten worden ingegrept.
Nieuwe richtlijnen voor gokreclame
Zodra de nieuwe slogan actief wordt, moeten alle casinobedrijven deze in elke advertentie opnemen. Ook pleiten de brancheverenigingen tijdens grote sportevenementen voor maximaal drie gokreclames per reclameblok. Winkansen moet direct worden vastgelegd in gokreclames, en de effecten van gokverslaving mogen niet worden vergeten.
“Wat heeft u te verliezen?” nl “waar wacht u nog op?” zijn niet meer toegestaan. Als hun aanhang uit meer dan 30% jongeren bestaat, mogen geen bekende Nederlanders meedoen aan de gokreclames. In dit onderzoek worden Instagram en Facebook als controlemodellen gebruikt.
Sommige televisiestations zijn er niet zo blij mee omdat ze al heel lang internetcasino’s verkopen. Ze zijn zich er ook van bewust dat niemand op zoek wil zijn naar “irritante” gokreclames. In ieder geval wordt afgesproken dat de verkochte zendtijd wordt uitgezonden.
Ondanks dat er veel gesproken wordt over gokreclames op televisie, zijn er niet veel serieuze beschuldigingen over online marketing. Wat is tenslotte goed en wat niet? Hier heerst momenteel nog veel onduidelijkheid. Als het gaat om aangesloten casino’s, is het niet duidelijk wat ze kunnen verwachten. Wil je alleen casino’s promoten met een Nederlandse kansspelvergunning, of wil je alle online casino’s promoten, met het voorbehoud dat je disclaimers moet geven dat sommige van deze online casino’s niet legaal zijn in Nederland?
Er wordt op dit moment veel onderzoek gedaan naar de regels rondom nat kansspelen op afstand. Aangezien het demissionair kabinet ook een aantal andere zaken moet behandelen, zal dit ook nog een tijdje zo blijven. Wanneer we meer informatie hebben over de definitieve ingangtreding van de nieuwe zin, zullen we deze direct op onze website plaatsen.